Fuglsbølle kirke

Fuglsbølle kirke er bygget i middelalderen og har et romansk skib samt et sengotisk langhuskor. Kirken har ikke tårn med en tagrytter med spåndækket spir. Det er den mindste af pastoratets kirker med plads til 130 kirkegængere.

Prædikestolen, som vel nok er kirkens største klenodie er i bruskbarok og udført af Lorenz Jørgensen i 1644. Felterne viser scener fra skabelsesberetningen. Som afgrænsning mellem disse ser vi 5 dyder. Prædikestolen som oprindeligt har stået i Tranekær kirke bærer Chr. IV´s navnetræk.

Kirkeskibet er fra 1929-30 bygget efter en model af Fregatten Jylland.

På kirkens nordvæg er der en mindetavle for legatstifterne: Herredsfoged Niels Hansen og hustru Birgithe Sophie født Olufsdatter. Det legat eksisterer stadig som Fuglsbølle Hospitalslegat.

Orglet har 6 stemmer på 1 manual. Det er fra 1991 og er bygget af orgelbygger Bruno Christensen, Terkelsbøl.

Orglet

Kirken er åben dagligt hele året 8.00-17.00.

Kirkeskib